A- droga łatwa
B- droga nieco trudna
C- droga trudna
D- droga bardzo trudna
E- droga ekstremalna
Powyżej tej skali są już drogi wspinaczkowe, choć zdarza się, że niektóre odcinki ferrat są dodatkowo oznaczane skalą wspinaczkową np E/II+, gdzie E oznacza stopień trudności ferraty a II+ stopień trudności drogi wspinaczkowej.
Ferraty nie są przeznaczone dla osób nie mających doświadczenia górskiego a tym bardziej sprzętu bezpieczeństwa służącego do ich pokonywania.
W skład podstawowego zestawu służącego do pokonywania ferrat wchodzą: kask, uprząż i lonża, a dodatkowym rękawice służące do zabezpieczenia rąk przed otarciami i zranieniami podczas kontaktu z liną i skałą. Bardzo ważnym elementem są też buty, które nie powinny mieć miękkiej podeszwy i zapewniać duże tarcie w kontakcie ze skałą, większość butów ferratowych sięga jedynie do kostki umożliwiając duży zakres manewrowania stopą. Na ferratach o wysokim stopniu trudności używane są dodatkowo buty wspinaczkowe.
W Tatrach dróg tego typu nie ma, aby sprawdzić swoje umiejętności w ich pokonywaniu należy pojechać do krajów alpejskich, gdzie poprowadzonych jest ponad 1000 ferrat i ciągle są tworzone nowe. Ferratowym rajem jest obecnie Austria.
Teraz nieco o sprzęcie:
1. Kask - zabezpiecza głowę przed spadającymi odłamkami skalnymi i urazami powstałymi w wyniku uderzenia głową o skałę. Kask musi spełniać odpowiednią normę i posiadać atest. Z tyłu kasku często producenci umieszczają śrubę regulacyjną umożliwiającą indywidualne dopasowanie go do obwodu głowy ( kask nie może na głowie "latać" ).
2.Uprząż - najczęściej używana jest uprząż biodrowa z uwagi na większy komfort poruszania się i mniejszą wagę. Musi być dobrze dopasowana i solidnie zapięta zarówno na biodrach jak i udach. Uprzęże produkowane są w różnych rozmiarach z tolerancją +/- należy więc dokładnie ten element dobrać do swoich "parametrów fizycznych".
3. Lonża - zestaw autoasekuracyjny zwany potocznie lonżą łączy pas biodrowy z ubezpieczaniami ferraty ( lina, szczeble drabinki itp.) Zbudowany jest w ten sposób aby w przypadku odpadnięcia człowieka od ściany zminimalizować urazy. Podstawą systemu hamującego upadek jest płytka hamująca lub absorber energii w postaci zszywanej taśmy która w chwili odpadnięcia i lotu jest stopniowo rozrywana.
***
Via ferrata Konigsjodler w Alpach Berchtesgadeńskich. Klasa drogi: D
Fallbach Klettersteig. Klasa trudności drogi: D/E:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz